Jeśli stoisz przed wyzwaniem zaprojektowania opakowania produktowego, jednak nie wiesz na jakiego jego cechy zwrócić szczególną uwagę koniecznie przeczytaj poniższy artykuł! Wyjaśniamy w nim jak dopasować opakowanie do produktu tak, by pełniło wszystkie ze wskazanych powyżej funkcji. Zainteresowany? Sprawdź!
Opakowanie produktu pełni kilka bardzo ważnych funkcji. Po pierwsze, zabezpiecza przedmioty, które się w nim znajdują przed uszkodzeniami i wpływem czynników zewnętrznych. Po drugie, pełni funkcję informacyjną przekazując konsumentom informacje dotyczące sposobu i warunków wykonania produktu, producenta, sposobu obsługi i przechowywania wyrobów, itp. Z kolei po trzecie, pełni funkcję promocyjną, przyciąga wzrok klientów i zachęca ich do kupna danego produktu.
Jak widzisz opakowanie odgrywa ogromną rolę w popularyzacji wizerunku marki i budowaniu jej relacji z klientem. Jego wybór nie powinien być zatem przypadkowy, lecz przeciwnie, wymaga odpowiedniej uwagi, przemyśleń i starannego wykonania.
Pierwszą z cech, które trzeba mieć na uwadze wybierając opakowanie produktu jest jego przeznaczenie. Inne pudełko wybierzemy bowiem w przypadku sprzedaży wysyłkowej, a inne sprzedając produkty w sklepie stacjonarnym. W pierwszej sytuacji poza wyglądem opakowania duże znaczenie odgrywa jego trwałość i odporność na zniekształcenia mogące powstać w transporcie, z kolei w drugiej większe znaczenie ma wygląd opakowania i wyróżnianie się na tle konkurencji.
Kolejną kwestią, obok której nie można przejść obojętnie wybierając opakowanie produktowe są cechy samego produktu, tj. jego rozmiar, materiał, z którego został wykonany, podatność na zniszczenie i ciężar. Wszak inne wymagania musi spełniać pudełko, w którym będą sprzedawane perfumy niż to, które będzie służyć jako opakowanie na trampki. Jeśli produkt jest delikatny wymaga specjalnego traktowania, natomiast jeśli jest ciężki potrzebuje opakowania o wzmocnionych ściankach.
Jeśli masz wątpliwości co do cech, którymi powinno charakteryzować się wybrane przez Ciebie opakowanie produktowe zawsze możesz poprosić o pomoc producenta opakowań, któremu zlecisz jego wykonanie. Biorąc pod uwagę jego doświadczenie i materiały, którymi dysponuje na pewno udzieli Ci fachowej odpowiedzi.
Biorąc pod uwagę fakt, że opakowania produktów pełnią m.in. funkcję reklamową nie możemy być obojętni na ich wygląd. W zależności od charakteru produktów, które się w nich znajdują powinniśmy wybrać ich kształt, kolor i styl, tak by były estetycznie spójne z towarami, które się w nich znajdują. Przykładowo prowadząc sklep z żywnością ekologiczną wybierzmy minimalistyczne, kartonowe pudełka w neutralnym kolorze podkreślające nienaruszający równowagi ekologicznej charakter przedsiębiorstwa, inwestując w opakowania do ostatnimi czasy modnych, wzorzystych skarpet postawmy na pudełka w wielobarwne, przyciągające wzrok wzory, natomiast zamawiając etui na zegarki postawmy na proste, eleganckie wzornictwo i stonowaną kolorystykę.
Badania pokazują, że coraz więcej konsumentów przywiązuje uwagę do ekologicznego charakteru opakowań produktów, które kupują. Z tego też wynika rosnące zainteresowanie producentów dóbr kartonowymi pudełkami i torbami pochodzącymi z recyklingu. Niezależnie od charakteru działalności Twoje przedsiębiorstwa warto mieć to na uwadze i zainwestować w ekologiczne opakowania produktowe.
Kolejną kwestią, której nie należy lekceważyć wybierając opakowanie produktu jest bezpieczeństwo wysyłki. Aspekt ten dotyczy jedynie kartonów dla e-commerce, jednakże jest na tyle ważny, że postanowiliśmy poświęcić mu osobny akapit. Wszak prowadząc przedsiębiorstwo zajmujące się sprzedażą wysyłkową nie możemy pozwolić sobie na to, by towary dotarły do klientów w stanie pozostawiającym wiele do życzenia. Dlatego też należy zadbać o trwałość opakowań wysyłkowych oraz ich odporność na czynniki zewnętrzne, takie jak np. wilgoć czy drgania pojawiające się w transporcie.