Jak dobrać opakowanie do produktu?
Jeśli stoisz przed wyzwaniem zaprojektowania opakowania produktowego, jednak nie wiesz na jakiego jego cechy zwrócić szczególną uwagę koniecznie przeczytaj poniższy artykuł! Wyjaśniamy w nim jak dopasować opakowanie do produktu tak, by pełniło wszystkie ze wskazanych powyżej funkcji. Zainteresowany? Sprawdź!
Rola opakowania produktowego
Opakowanie produktu pełni kilka bardzo ważnych funkcji. Po pierwsze, zabezpiecza przedmioty, które się w nim znajdują przed uszkodzeniami i wpływem czynników zewnętrznych. Po drugie, pełni funkcję informacyjną przekazując konsumentom informacje dotyczące sposobu i warunków wykonania produktu, producenta, sposobu obsługi i przechowywania wyrobów, itp. Z kolei po trzecie, pełni funkcję promocyjną, przyciąga wzrok klientów i zachęca ich do kupna danego produktu.
Jak widzisz opakowanie odgrywa ogromną rolę w popularyzacji wizerunku marki i budowaniu jej relacji z klientem. Jego wybór nie powinien być zatem przypadkowy, lecz przeciwnie, wymaga odpowiedniej uwagi, przemyśleń i starannego wykonania.
Zastosowanie kartonu
Pierwszą z cech, które trzeba mieć na uwadze wybierając opakowanie produktu jest jego przeznaczenie. Inne pudełko wybierzemy bowiem w przypadku sprzedaży wysyłkowej, a inne sprzedając produkty w sklepie stacjonarnym. W pierwszej sytuacji poza wyglądem opakowania duże znaczenie odgrywa jego trwałość i odporność na zniekształcenia mogące powstać w transporcie, z kolei w drugiej większe znaczenie ma wygląd opakowania i wyróżnianie się na tle konkurencji.
Cechy charakterystyczne produktu
Kolejną kwestią, obok której nie można przejść obojętnie wybierając opakowanie produktowe są cechy samego produktu, tj. jego rozmiar, materiał, z którego został wykonany, podatność na zniszczenie i ciężar. Wszak inne wymagania musi spełniać pudełko, w którym będą sprzedawane perfumy niż to, które będzie służyć jako opakowanie na trampki. Jeśli produkt jest delikatny wymaga specjalnego traktowania, natomiast jeśli jest ciężki potrzebuje opakowania o wzmocnionych ściankach.
Jeśli masz wątpliwości co do cech, którymi powinno charakteryzować się wybrane przez Ciebie opakowanie produktowe zawsze możesz poprosić o pomoc producenta opakowań, któremu zlecisz jego wykonanie. Biorąc pod uwagę jego doświadczenie i materiały, którymi dysponuje na pewno udzieli Ci fachowej odpowiedzi.
Design opakowania
Biorąc pod uwagę fakt, że opakowania produktów pełnią m.in. funkcję reklamową nie możemy być obojętni na ich wygląd. W zależności od charakteru produktów, które się w nich znajdują powinniśmy wybrać ich kształt, kolor i styl, tak by były estetycznie spójne z towarami, które się w nich znajdują. Przykładowo prowadząc sklep z żywnością ekologiczną wybierzmy minimalistyczne, kartonowe pudełka w neutralnym kolorze podkreślające nienaruszający równowagi ekologicznej charakter przedsiębiorstwa, inwestując w opakowania do ostatnimi czasy modnych, wzorzystych skarpet postawmy na pudełka w wielobarwne, przyciągające wzrok wzory, natomiast zamawiając etui na zegarki postawmy na proste, eleganckie wzornictwo i stonowaną kolorystykę.
Ekologiczny charakter
Badania pokazują, że coraz więcej konsumentów przywiązuje uwagę do ekologicznego charakteru opakowań produktów, które kupują. Z tego też wynika rosnące zainteresowanie producentów dóbr kartonowymi pudełkami i torbami pochodzącymi z recyklingu. Niezależnie od charakteru działalności Twoje przedsiębiorstwa warto mieć to na uwadze i zainwestować w ekologiczne opakowania produktowe.
Bezpieczeństwo przesyłki
Kolejną kwestią, której nie należy lekceważyć wybierając opakowanie produktu jest bezpieczeństwo wysyłki. Aspekt ten dotyczy jedynie kartonów dla e-commerce, jednakże jest na tyle ważny, że postanowiliśmy poświęcić mu osobny akapit. Wszak prowadząc przedsiębiorstwo zajmujące się sprzedażą wysyłkową nie możemy pozwolić sobie na to, by towary dotarły do klientów w stanie pozostawiającym wiele do życzenia. Dlatego też należy zadbać o trwałość opakowań wysyłkowych oraz ich odporność na czynniki zewnętrzne, takie jak np. wilgoć czy drgania pojawiające się w transporcie.