Skuteczna ekspozycja - czym się kierować?
KartonDlaCiebie 18 luty 2022

Skuteczna ekspozycja - czym się kierować?

Prawidłowa ekspozycja naszego asortymentu w sklepie jest jednym z najważniejszych czynników prowadzących do wzrostu sprzedaży. Ułatwia klientowi wybór i może zwiększyć sprzedaż naszego produktu nawet o kilkadziesiąt procent. Żeby dokładnie zrozumieć jak ważna jest rola ekspozycji, zacznijmy od podstaw, czyli wyjaśnienia definicji tego słowa.

Czym jest ekspozycja?

Ekspozycja to miejsce, czy to w sklepie, czy na różnego rodzaju targach lub eventach, w którym prezentowane są towary lub usługi danego przedsiębiorstwa. Zalicza się ją do jednego z obszarów visual merchandisingu, czyli działań promocyjnych, które odnoszą się do aranżacji przestrzeni sprzedażowych. Efektywnie rozmieszczając towary na ekspozycji, należy kierować się regułami zachowań klientów, jak na przykład: odruchy sięgania czy poziom wzroku. Pozwala to na o wiele lepsze rozmieszczenie produktów, które przyciągną uwagę klientów i pozwolą z powodzeniem realizować plany sprzedażowe. 

Można wyróżnić naprawdę wiele rodzajów ekspozycji produktów, na przykład ze względu na miejsce ich położenia, dodatkowe spełniane funkcje i tym podobne.  Podstawowym i zarazem najważniejszym rodzajem ekspozycji jest tak zwana ekspozycja wolnostojąca. Jej celem jest maksymalne uproszczenie dostępu do produktu. Ten rodzaj ekspozycji często można spotkać w różnego rodzaju sklepach, od spożywczych, przez przemysłowe po różnego typu branżowe. Jest to wygodne i jednocześnie oszczędne rozwiązanie logistyczne, niewymagające dużych nakładów finansowych. 

Zasady pomyślnej ekspozycji

Niestety, czasy w których strategicznym momentem decydującym o pozyskaniu lub utracie klienta była chwila jego wejścia do sklepu, już dawno odeszły w zapomnienie. W momencie kiedy prym wiodą wielkopowierzchniowe sklepy, w których półki uginają się od rodzajów towaru, na producentach wymuszana jest walka o skuteczne przyciągnięcie uwagi klientów. Odpowiednia ekspozycja produktów w sklepie jest kluczem do sukcesu. Ostatnio wśród klientów zaobserwować można trend poszukiwania towarów elitarnych,których nie może mieć każdy i bynajmniej nie o cenę tu chodzi. 

W ekspozycji mniej znaczy więcej

Kluczową zasadą pomyślnej ekspozycji towarów w sklepie jest “mniej znaczy więcej”. Ekspozytory, w których widnieje kilka sztuk produktu, sprawiają nie tylko wrażenie uporządkowanych, ale też prezentujących ekskluzywne artykuły, których ilość jest mocno ograniczona. Klient, który nie potrafi podjąć decyzji z powodu nadmiaru dostępnych opcji do wyboru, prawdopodobnie zrezygnuje ze wszystkiego, na rzecz przemyślenia swojego wyboru na spokojnie i ewentualnego powrotu później. Znów widząc ograniczoną ilość produktu, w kliencie zrodzi się obawa, że ktoś ubiegnie go w zakupie danej rzeczy i szybciej podejmie decyzje, uznając swój wybór za bardziej atrakcyjny.

Wiele dróg do skutecznej ekspozycji

Efektywna ekspozycja produktów ma też wiele innych, ściśle określonych zasad. Jeśli eksponujemy żywność, to równie ważnym kryterium jest frontalna ekspozycja produktów z krótszym terminem przydatności. Im bardziej w głąb półki, to kładziemy dłużej przydatne do spożycia produkty. Kolejną ciekawostką odnośnie ekspozycji jest wysokość umieszczenia towaru. Konsumenci najchętniej sięgają po produkty z półki umieszczonej na wysokości oczu, więc warto pomyśleć o ekspozycji swojego produktu właśnie tam. Jeśli interesuje nas przyciągnięcie uwagi najmłodszych, niższe półki będą do tego odpowiednie, bo też, analogicznie, znajdują się na wysokości wzroku i ręki małych klientów. Dlaczego takie umiejscowienie jest aż tak atrakcyjne i generuje wysoką sprzedaż? 

Powody takiego zachowania konsumentów są bardzo proste. Pragmatyczność. Klient nie lubi wysiłku i nie powinien być do niego zmuszony. Dlatego ułożenie towaru niejako podpowiada mu, jakiego wyboru chce dokonać- najłatwiejszego, czyli tego, który jest pod ręką i tego, który pierwszy dostrzega. Dlatego też układając towar, czy to na półkach sklepowych, czy na ekspozytorach warto zastanowić się nad ich układem, przeanalizować kim są odbiorcy naszych produktów i odpowiednio ułożyć produkty - tak aby zaciekawić klienta i przykuć jego wzrok tym, na czym nam najbardziej zależy. 

Ekspozytory reklamowe i ich rola

Samo dobre ułożenie produktu na półce nie zawsze wystarcza, żeby się dobrze wyróżnić spośród konkurencji. Jeśli chcemy dotrzeć do jeszcze większej ilości klientów i dać się zauważyć w przestrzeni sklepowej, warto zainwestować w ekspozytory reklamowe. Są to stojaki dedykowane do danego produkt, linii produktów lub całej marki, których zadaniem jest jeszcze lepsza prezentacja danego produktu. Nieliczny asortyment, który jest estetycznie i często też nieszablonowo rozmieszczony na takim meblu, o wiele bardziej  przykuwa uwagę klientów oraz ułatwia im wybieranie i porównanie poszczególnych produktów. 

Nieszablonowość ekspozytorów daje szerokie pole do popisu. Im bardziej nietypowy ekspozytor reklamowy, tym więcej klientów zwróci na niego uwagę. Jednak w tym całym szaleństwie należy pamiętać o paru rzeczach. Spójna identyfikacja wizualna – wiadomo, krzykliwe kolory przyciągają uwagę, jednak należy pamiętać o spójności marki. Jeśli produkujemy produkty naturalne, ekologiczne, to niekoniecznie dobrym pomysłem będzie ekspozytor w kolorze krzykliwego różu. To samo tyczy się doboru fontów oraz grafik widocznych na ekspozytorze. Dodatkową zaletą ekspozytorów jest wcześniej wspomniana już możliwość personalizacji. 

Dużą popularnością cieszą się kartonowe ekspozytory reklamowe. Są relatywnie tanie w produkcji i w przypadku mniejszych, lżejszych produktów sprawdzą się idealnie. Cena ekspozytorów z tektury jest o wiele niższa niż w przypadku ich szklanych lub metalowych odpowiedników. Dodatkowo transport kartonu jest bezpieczniejszy i nie wymaga dodatkowych zabezpieczeń.